Taste changes, and nowhere is that more evident than in the food and beverage industry, where food trends are shifting year after year.

Also, social media isn’t just about interaction, it has an impact on consumer behavior, as consumers are heavily influenced by it. Nowadays, more than half of consumers read reviews on forums or social media, thus influencing their purchasing behavior. So, besides elements like price, quality, and easy access, other factors impact future trends which we need to consider.

While nobody can fully predict what will gain traction in the next year, here are some of the emerging trends for 2023 we found.

1. Social media food fusion

Propelled by social media platforms, different products and preparation methods from around the world are being mixed and matched. Maybe you will say: “this can`t be true!” Remember how many times you saw the famous “Baked feta and tomato pasta” while scrolling on Instagram. Influencers were making the recipe, and all the cooking blogs were trying to reinterpret the recipe.

2. Plant-based pasta

According to Whole Foods we should expect to see more and more pland-based pasta alternatives in 2023. Made with different ingredients, like spaghetti squash, plant powered pasta is a food trend worth considering, especially if you are in the restaurant business.

3. Sustainability

As sustainability is a big topic, and people are concerned about changing their habits, zero waste is becoming a more important focus for many chefs and consumers. Restaurants are adapting their menus to suit this issue and create a culinary experience that is both sustainable and tasty. As of 2023, zero-waste and sustainability will evolve from buzzwords to actual food concepts .

4. Locally produced food

Multiple crises affect the globalized food system. Therefore, locally produced food and shorter supply food chains will become the focus in the future. Consuming lower carbon footprint foods is also a step towards sustainability.

5. Vegetarian and meet free days

While more and more people are considering becoming vegetarian or at least lowering their meat intake, restaurants need to get up to speed and keep their offers relevant for these consumers and their needs. Once viewed as a niche for non- meat eaters, vegetarian options are now a must and this trend will become stronger in the future.

6. Flavors

Unusual flavor combinations continue to evolve and change the way we experience food, as there is an increased desire for globally inspired condiments, sauces, and oils.

Although the past couple of years has been hugely tough for hospitality, the global food scene will continue to flourish.

We believe that 2023 will bring a better balance between health and indulgence, more than ever before. But with consumers having to deal with different social and economic factors, pricing is still powerful and will influence customers' behavior.

Gustul se schimbă și nicăieri acest lucru nu este mai evident decât în industria alimentară și a băuturilor, unde tendințele se schimbă an de an.

Totodată, rețelele sociale nu se referă doar la interacțiune, ci au și un impact asupra comportamentului consumatorilor, deoarece aceștia sunt puternic influențați de aceste platforme. În prezent, mai mult de jumătate dintre consumatori citesc recenzii pe forumuri sau rețelele sociale, influențându-le astfel comportamentul de cumpărare. Deci, pe lângă elemente precum prețul, calitatea și accesul ușor, sunt și alți factori ce influențează tendințele viitoare, factori pe care trebuie să îi luăm în considerare.

Deși nimeni nu poate prezice pe deplin ce tendințe vor câștiga teren în anul următor, iată câteva tendințe emergente pentru 2023 care credem că-ți vor face simțită prezența.

1. Fuziunea dintre rețelele sociale și mâncare

Impulsate de platformele de social media, diferitele produse și metode de preparare din întreaga lume sunt amestecate și combinate. Poate vei spune: „asta nu poate fi adevărat!” Amintește-ți însă de câte ori ai văzut faimoasa „Feta la cuptor și paste cu roșii” în timp ce dădeai scroll pe Instagram. Influencerii făceau rețeta, iar toate blogurile de gătit încercau să o reinterpreteze.

2. Pastele pe bază de plante

Potrivit Whole Foods, ar trebui să ne așteptăm să vedem din ce în ce mai multe alternative de paste din plante în 2023. Fabricate cu diferite ingrediente, cum ar fi dovleceii, pastele din plante sunt o tendință alimentară care merită luată în considerare, mai ales pentru cei care activează în Horeca.

3. Sustenabilitatea

Întrucât sustenabilitatea este un subiect important, iar oamenii sunt mai preocupați de schimbarea obiceiurilor, zero-waste devine un obiectiv și mai important pentru mulți bucătari, dar și consumatori. Restaurantele își adaptează din ce în ce mai mult meniurile pentru a se concentra pe această problemă și creează o experiență culinară care să fie atât sustenabilă, dar și gustoasă. Începând cu 2023, subiectele precum zero-waste și sustenabilitatea vor evolua de la cuvinte la modă la concepte alimentare reale.

4. Mâncare produsă local

Crizele multiple afectează sistemul alimentar globalizat. Prin urmare, alimentele produse la nivel local și lanțurile alimentare mai scurte de aprovizionare vor fi în centrul atenției în viitor. Consumul de alimente care au o amprentă de carbon mai redusă este, de asemenea, un pas către atingerea sustenabilității.

5. Diete vegetariene sau zile fără consum de carne

În timp ce, din ce în ce mai mulți oameni se gândesc să devină vegetariani, sau cel puțin să-și reducă consumul de carne, restaurantele trebuie să fie la curent și să-și mențină ofertele relevante pentru acest tip de consumatori și nevoile lor. Priviți, la un moment dat, ca o nișă de consumatori, consumatorii vegetariani sunt acum din ce în ce mai mulți, iar opțiunile vegetariene sunt un must have pentru orice restaurant. Această tendință va deveni și mai puternică în viitor.

6. Aromele

Combinațiile de arome neobișnuite continuă să evolueze și să schimbe modul în care experimentăm mâncarea, deoarece există o dorință crescută pentru condimente, sosuri și uleiuri de inspirație globală.

Deși ultimii doi ani au fost extrem de grei pentru Horeca, scena alimentară globală va continua să înflorească.

Credem că 2023, mai mult ca oricând, va aduce un echilibru mai bun între sănătate și răsfăț. Dar, deoarece consumatorii trebuie să facă față diferiților factori sociali și economici, importanța prețului este încă un factor determinat ce influențează comportamentul de consum al clienților.