De la întreprinderi și gospodării până la producători și furnizori, toată lumea se confruntă cu o creștere a costurilor, industria alimentară fiind deosebit de afectată. Și, dacă nu era suficient că pandemia a perturbat forța de muncă, lanțurile de aprovizionare și producția de pe fiecare piață din întreaga lume, accelerând astfel creșterea inflației, iată-ne acum și în fața unui alt factor care contribuie la acest fenonmen, războiul.

Totuși nu putem începe o discuție despre inflație fără însă a clarifica câteva aspecte despre ce este aceasta și cum ne impactează pe fiecare.

Cum își face simțită prezența inflația? Simplu, prin creșterea prețurilor. În același timp scade puterea de cumpărare. Ce înseamnă acest lucru practic? Ei bine, închipuiți-vă că acum 15 ani puteam cumpara cu 10 lei o sticlă de apă minerală, o pâine, 1kg de roșii, 1kg de cartofi și un cofrag de ouă pe când acum, ca să ne încadrăm în 10 lei ar trebui să ne limităm la aproximativ două dintre produsele menționate în această listă. Inflația nu este nicidecum ceva nou în peisajul economic, ea este un ”personaj” bine-cunoscut ce apare ca o consecință a marilor crize, calamități sau conflicte.

Una dintre cele mai afectate industrii din România a fost HoReCa. Astfel, în anul 2020 cifra de afaceri din industria HoReCa a scăzut cu 35%.

Pentru consumatori, aceste date nu au mare relevanță, întrucât ceea ce se vede este doar creșterea prețurilor și, prin urmare, scăderea puterii de cumpărare. Totuși, în spatele acestor cifre lucrurile sunt ceva mai complexe și impactează întregi segmente economice. Creșterea costurilor de producție, incluziv cu materiile prime, mărfuri, forță de muncă, energie și transport se reflectă în prețul final a unui produs, serviciu etc.

Deși am putea spune că industria se îndreaptă în prezent către o oarecare stabilitate, trebuie menționat că aceasta are loc și în contextul creșterii prețurilor, fără de care acestă stabilitate nu ar fi posibilă. Ba, mai mult, fără creșterea prețurilor, multe dintre restaurantele care au rămas în picioare, ar fi nevoite să-și închidă porțile. Un număr foarte mare de restaurante ce funcționau înainte de 2020, astăzi nu mai există.

Toți cei implicați sunt conștienți că orice scumpiri impactează în final clienții, deci și afacerea, motiv pentru care creșterile nu reflectă în totalitate realitatea. Scumpirile sunt realizate gradual și într-un procent mai mic decât ceea ce ar fi necesar, tocmai din dorința de a ne păstra clienții. Și tocmai din această dorință multe afaceri își reorganizează strategia internă de business.

Pentru 2023, majorarea salariului minim pe economie, dar și majorarea TVA la unele produse, precum la produsele care conțin zahăr, vor duce la scăderea profitabilității și vor antrena în continuare creșterea prețurilor.

Ne dorim ca toți cei care ne trec pragul să aibă parte de calitate și să știe că ei sunt cei mai importanți pentru noi, de aceea luăm toate măsurile posibile pentru ca ei să nu simtă atât de tare aceste scumpiri. Fără înțelegerea și sprijinul lor, atât noi, cât și colegii noștri din industrie nu am mai putea presta acest serviciu la nivelul așteptat.

From businesses and households to manufacturers and suppliers, everyone is experiencing rising costs, with the food industry particularly affected. And if it wasn't enough that the pandemic has disrupted the workforce, supply chains, and production in every market around the world, thus accelerating the rise of inflation, we are now faced with another contributing factor to this phenomenon, war.

However, we cannot start a discussion about inflation without clarifying a few aspects about what it is and how it impacts each of us.

We can describe the presence of inflation as the gradual rise in prices and a slow decline in purchasing power over time. What does this mean practically? Well, imagine that 15 years ago, we could buy a bottle of mineral water, a loaf of bread, 1kg of tomatoes, 1kg of potatoes, and a box of eggs for 10 lei, while now, to fit within 10 lei, we would have to we limit ourselves to about two of the products mentioned in this list.

Inflation is not something new in the economic landscape is a well-known factor that appears because of major crises, calamities or conflicts.

One of the most affected industries in Romania was HoReCa. Thus, in 2020 the turnover in the HoReCa industry decreased by 35%.

For consumers, these data do not have much relevance since what they see is only the increase in prices and, therefore, the decrease in purchasing power. However, behind these figures, things are a bit more complex and impact entire economic segments. The increase in production costs, including raw materials, goods, labor, energy, and transport, is reflected in the final price of a product, service, etc.

Although we could say that the industry is currently moving towards some stability, it should be noted that this is also taking place in the context of rising prices, without which this stability would not be possible. Moreover, without the increase in prices, many restaurants would have no choice but to close their doors. Many restaurants that operated before 2020 no longer exist today.

All those involved are aware that any price increases ultimately impact the customers, therefore, the business, which is why the price growth does not fully reflect reality. The price increases are made gradually and at a lower percentage than necessary precisely because of the desire to keep customers. And it is from this desire that many businesses are reorganizing their internal business strategy.

For 2023, the minimum wage growth, and the increase in VAT for some products, such as those containing sugar, will lead to a decrease in profitability and will further determine an increase in prices.

We want everyone who comes to our restaurant to experience quality and to know that they are the most important to us and that we take all possible measures so that they don't feel these price increases as much.

Without their understanding and support, both we nor our colleagues in the industry would be able to provide the level of service they expect.